torstai 13. helmikuuta 2014

Mukavuusalueen ulkopuolella.

Siellä olin eilen. Nimittäin ryhmäliikunta tunnilla.

Mulle tuli itestäni mieleen vähän ekaluokkalainen joka on ensimmäisenä koulupäivänä menossa kouluun. Polvet tutisten kipitin salille ja mietin että toivottavasti en oo viimenen jumppasalissa. Juu, olis voinu vähän aiemmin lähtee mutta en silti ollu viimenen.

Mua on jo pitkään kiinnostanu erilaiset jumpat, ala-aste iän jälkeen en oo sellasissa käyny. Mulla oli kauheen suuri kynnys mennä niihin, oon aatellu että oon siellä ihan henkihieverissä enkä millään jaksa tuntia siellä tehä.
Mä en oo rapakunnossa, mutta huippukunto on kyllä kaukana. Oon lenkkeilly vaunujen kanssa, mutta se on ihan eri kun edes juoksulenkki saatika tunnin jumppa missä on hyppyjä ja muita sykettä enempi nostavia liikkeitä.
Ehkä telkkarin laihdutus ohjelmien perusteella mulle on jääny niistä sellanen kuva, että siellä tehään vaikka ei jaksais, puristetaan ittestä kaikki irti. (Vaikkakin nää telkkari ohjelmat on aina ollu kyllä salilla tapahtuvaa pusertamista). Toki siellä parhaansa tekeekin, mutta fiilis eilisessä Zumbassa oli ihan eri.
Ohjaaja näytti liikkeistä myös kevyempiä versioita ja sano mota kertaa että jokainen tekee niinkun jaksaa ja pystyy.
Sen jälkeen oli niin hyvä fiilis että olin menny sinne, vaikka syke mulla olikin kokoajan korkeella niin ei ollu ollenkaan sellasta oloo ettei jaksais tehä enempää. 50 minuutissa kulu 624 kaloria.

Mulla on lenkkeilyssäkin ollu motivaationa sykemittari että oon nähny kulutuksen. Mulla on sykemittarissa myös "valmentaja" joka antaa joka viikko uuden tavotteen yhteiskeston, kalorikulutuksen sekä sykealuitten kanssa. Valittavana on kolme eri ohjelmaa: rasvanpoltto, kunnon kohotus sekä max.suorituskyvyn parantaminen.

Harjotuksen jälkeen sykemittari näyttää kulutetut kalorit ja ajan. Minkälaista liikunta on ollu (rasvapolttokyky parantumassa/kunto kohoamassa/max.suorituskyky parantumassa). Näyttää millä sykealueella on minkäkin verran liikkunu sekä keskisykkeen ja maximi sykkeen.

Eilisestä innostuneena tänään on vuorossa rasvanpoltto, en tiedä yhtään minkälaista jumppaa se mahtaa olla. Vieläkin mua hieman jänskättää mennä kun en yhtään tiiä minkälaisesta tunnista on kyse.

Minkälaisesta liikunnasta te tykkäätte? :)


8 kommenttia:

  1. Ihanaa, että olet innostunut lähtemään jumppiin!

    Miulla oli ihan samanlaista, peruskoulun jälkeen en ollut osallistunut ryhmäliikuntatunneille ja koin inhota niitä kohtaan. Pari vuotta sitten uskaltauduin menemään (kun pitäähän itsestään pitää huolta) ja tykkäsinkin, siellä ei kytätty eikä arvosteltu vaan kaikki tekivät sitä omaa juttuaan. :) Nykyään tykkään ryhmäliikunnasta, energinen ja positiivinen ohjaaja innostaa itseäkin. Kuntosalilla pitäisi kai käydä välillä, mutta sitä kammoksun edelleen, kun en osaa käyttää niitä laitteita....

    Ps. Ihanan raikas ulkoasu siun blogilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon pari kertaa ottanu kuntosali kortin, oon menny sinne kaverin kanssa. yksinään mulla olis varmaan menny pupu pöksyyn niitten laitteitten kanssa, tai sen kanssa että yksinään seisois monttu auki ja miettis miten ne toimii. :D vaikka jostainhan se on aina alotettava.

      Toi ohjaaja on kyl tosi suuri osa, ite tykkäsin paljon enempi zumban ohjaajasta kun eilisestä rasvanpolton ohjaajasta joka oli mun mielestä vähän "hyökkäävä".

      Kiitos :)

      Poista
  2. Kuulostaa hyvältä. :)

    Mä vaan lenkkeilen koiran kanssa, jumpat kyllä kiinnostais, mutta lasten jumpat on menny tällä hetkellä äidin jumppien edelle. :) mut onneks saan ison S:n jumpassa jumppailla mukana. Kummasti siinäkin syke nousee kun neidin kanssa juoksee ja nostelee ilmaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun mä alotin J:n jälkeen laihduttaan niin lenkkeilin ainoastaan ja silläkin tapaa mulla lähti -7kg pois, että kyllä se pelkkä lenkkeilykin jo paljon tekee :) Pääasiahan kait kun jokun näköstä liikuntaa harrastaa edes vähän :)

      Poista
  3. Minä käyn salilla oikeestaan pelkästään ryhmäläliikunta tunneilla. Siellä saa itsestä paljon enemmän irti, kun musiikki pauhaa ja ohjaaja huutaa liikkeitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu kans näitten kahen kerran perusteella että noilla tunneilla saa itestä paljon enempi irti kun kuntosalilla saatika yksin kotona jumppaamalla. :)

      Poista
  4. Mä aloin kanssa käymään pitkästä aikaa jumpissa ja se on kyllä niin mum juttu:) olen käynyt indoorcyclingissä ja rvp (reisi-vatsa-peppu) ja kyllä toimii :D

    VastaaPoista
  5. Täällä näytti meneillään olevassa lukkarissa olevan pakara-vatsa jumppa. Pitäis varmaan käydä se testaamassa :D

    VastaaPoista