perjantai 1. elokuuta 2014

Just do it.

Niken vaatteista tuttu teksti "Just do it." saa asian kuulostaan kovin helpolta. Sitähän se periaatteessa onkin, päättää tavotteen ja menee sitä kohti määrätietosesti.
Käytännössä sitten, ei mikään ookkaan niin helppoo.

Kuntosalin seinällä oleva tekstitarra "Kaikki syyt jotka estävät sinua liikkumasta, ovat tekosyitä" on saanu mut monet kerrat miettiin asiaa. Onko se tosiaan niin? Ehkä onkin, mutta asia ei oo ihan niin yksinkertanen. Oletetaan että mä palaisin töihin, hakisin lapset vaikkapa klo 16. Nukkumaan ne menis klo 20. Siitä neljästä tunnista minkä saisin olla päivässä lasten kanssa, pitäis repiä aikaa vielä olla 1,5h tuntia pois kotoo. Siinä vaiheessa kun tällänen arki meillä koittaa, jää luultaasti liikuntaharrastus tauolle mun kohdalla.

Mä tykkään ite ryhmäliikunta tunneista, niitten aikaa ei vaan voi ite päättää ja mennä vasta sitten kun lapset olis nukkumassa. Se on totta, että jonkinlaista liikuntaa voi varmasti melkein jokainen harrastaa. Lenkkeilyä, jumppaa kotona lasten kanssa (mitä oon muuten joskus kokeillu, ei kovin miellyttävä kokemus kun lapset pyörii ympärillä, se loppu lyhyeen) tai edes hyötyliikuntaa ja menee pyörällä/kävellen töihin mikäli siihen on mahdollisuus.

Tällä hetkellä oma ongelmani ei oo niinkään tekosyyt liikkumiselle, motivaatioo vielä löytyy. MUTTA, ne kaikki herkut ja ylimääräset napsimiset pitäis kyllä saada jätetty pois.

Löytyykö muilta "tekosyitä" liikkumisen pois jättämiseen?

Kuten sanoin, ryhmäliikunta on mun juttu vaikka joskus en olis sitä uskonu.

Eilen olin ihan liekeissä kun täällä oli järjestetty Bodycombat tapahtuma ulos. I H A N A A jumpata raikkaassa ilmassa. Nimittäin kuntosalin missä käyn, ryhmäliikunta sali on kesäsin aivan järkyttävä. Isot ikkunat, aurinko kuumentaa akvaarion tajuttoman kuumaks. Kaksi ilmalämpöpumppua sieltä löytyy mutta niistä ei tunnu olevan mitään hyötyä. Ei oo kiva jumpata, kun jo seistessä valuu hiki naamalla. Ei pysty tekeen täysillä, hengästyy heti ja saa kokoajan miettiä iskeekö huono-olo.

Mä tykkään enemmän treenotopeista ja niitä yleensä käytänkin, toi teeppari tuli joskus tilattua Stadiumin aleista lenkkipaidaks.

Bodycombat on taistelulajeihin perustuva tunti. Taistellaan näkymätöntä vihollista vastaan. Erilaisia potkuja sekä lynötejä, sanoisin että vauhdikas tunti. Ensimmäisellä ja varmaan toisellakin kerralla on hieman pihalla mitä tapahtuu, liikkeet vaihtuu melko nopeestikkin. Nopeesti kuitenkin oppii mikä liike on mikäkin ja ohjelmakin alkaa jäämään mieleen.
Tää on mun käymistä tunneista sykkeelle kaikista rankoin ja mulla palaa kaloreita vaihtelevasti 650-750. Yleensä luku alkaa 6, jos on ollut tosi kuuma niin sykekkin ollu korkeempi ja päästään yli 700 kalorin kulutuksissa.

Sh´bam tällä tunnilla oon ollu vaan kerran, koska tää ei tällä hetkellä oo meidän salin ohjelmistossa. Syksyllä se sinne on kuitenkin tulossa ja mut löytää tunnilta ihan varmasti. Muistaakseni jossain mainoksessa joskus kerrottiin tän olevan hauskaa. En oikein uskonu, ei tunnit oo mun mielestä yleensä ollu hauskoja mutta kivoja kylläkin. No mutta kuinkas kävikään, hauskaa se mun mielestä oli.
Tanssia, tanssia tanssia. Erilaisia mut suht helppoja askelkuvioita ja liikkeitä. Osa biiseistä vähän samanlaista kun baarissa olis tanssimassa ;) Varmasti saa hymyn huulille, rento meininki eikä niinkään "nyt lähtee läski" meininki.

Pump it up! Tää on mun suosikki Bodycombatin jälkeen. Tunnilla treenataan tangolla+levypanoilla. Painoja vaihdetaan kappaliden välissä, riippuen mitä lihasryhmää treenataan. Ohjelman edettyä kannattaa lisätä pikkuhiljaa omia painoja, mikäli haluaa nähdä kehitystä tapahtuvan.
Sopii varmasti monelle ihmiselle, juuri sen takia että jokainen saa ite päättää kuinka haastavan tunnista itelleen tekee.

8 kommenttia:

  1. Mä tykkäsin latino zumbasta, se oli kivaa tämänkin kokoiselle ihmiselle. Kyllä oli reidet ja lanteet tulessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kävin viä keväällä normi zumbassa, mutta se loppu tuolta. Ei kuulunu ihan mun suosikkeihin, mutta ihan ok tunti silti mun makuun :)

      Poista
  2. Mä niin odotan syksyn jumppaohjelmaa ja jos ei osu päällekkäin lasten jumppien kanssa niin johonkin osallistun varmasti. :) siitä on 7vuotta aikaa kun oon ollut ryhmäjumpassa..ajat ollut vaan huonoja ja sit kun pääsis niin sellanen tunti joka ei oo kiinnostanu..
    Muuten kyllä harrastan ihan lenkillä käyntiä ja nämä neljä muruakin pitää huolen ettei äiti homehdu sohvannurkkaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se huono puoli noissa tunneissa on, kun ne on tiettyyn aikaan :D salilla ja lenkillä käymisen saa suunnitella oman aikataulun mukaan.

      Juu, lapset kyllä pitää jo hyvin liikkeessä :)

      Poista
  3. Mie olen ajatellut, että ne on tekosyitä, jos ei koskaan kerkeä harrastaa yhtään mitään liikuntaa, edes sitä kävelyä puistoon tai lenkkeilyä vaikka viikonloppuna. Tottakai elämässä on vaiheita, joissa ei ehdi liikkua joka päivä, tai edes viikko, mutta jos sellainen jatkuu vuosikausia perusteena "ei ole aikaa" niin se ei välttämättä ole ihan totta. Jotain pientä voi aina tehdä!

    Mutta kyllä, omalle liikunnalle ei tässäkään elämänvaiheessa löydy niin paljon aikaa kuin huolisin, ja töihin palatessa varmasti vielä vähemmän. Yritän kuitenkin pitää kiinni viikottaisesta lihaskuntojumpparyhmästä, ja viikottaisesta lenkistä ystävän kanssa. Molemmat olen järkännyt alkamaan niin, että Ellu on silloin jo käymässä nukkumaan jolloin aika ei ole pois tytöltä vaan telkkarin tai tietokoneen äärellä notkumiselta - on käynyt mieletön tuuri, että se on ollut mahdollista, kun jumppa sekä ystävä ovat ihan tuossa nurkalla. Huolisin enemmänkin, varsinkin ohjattua liikuntaa elämääni, mutta yhdenkin lisätunnin järjestäminen on kyllä tässä elämäntilanteessa aika mahdotonta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin paras aika liikkua, kun lapset on menossa/menny nukkuun. Harmi kun täällä ei oo enää niin iltasella tunteja :/

      Poista
  4. Mulla löytyy kyllä motivaatiota liikkumiseen ja revin kyllä sen ajan aina jostain (toki kotiäitinä se on jokseenkin helpompaa) mutta löytyy sitten kyllä motivaatiota herkkujen syömiseenkin :/ ihan liikaa! Kai se taas täytyy yrittää ryhdistäytyä ja karsia se sokeri minimiin..mutta kun se oís niiiiin hyvää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, näin kotona ollessa ei tunnu vielä hankalalta ottaa se oma aikansa liikunnalle, mutta sitten kun työt/koulu kutsuu niin....
      Niin ne herkut... :( kyllä pitäis kans nyt saada ittensä ruotuun.

      Poista