tiistai 11. marraskuuta 2014

Soveltuvuuskokeet

Kävin tänään Lähihoitajan soveltuvuuskokeissa.
Postissa tuli etukäteen täytettäviä lappuja ja vähän mitä päivän aikana tapahtuu. Lapuissa luki, että pitää varautua siihen että koko päivä menee pääsykokeissa ja että omaa vuoroo voi joutua odotteleen muutamia tunteja.

Päivä menikin oikein sutjakkaasti ja lähin kotiin jo ennen puolta päivää.
Mulla oli jännittyny fiilis ennakkoluuloista mitä olin keränny googlettamalla soveltuvuuskokeista. Niitä on varmasti paljon erilaisia, mutta meillä oli kyllä varsin mukavat.
Soveltuvuustestien vetäjä oli oikein mukava ja tunnelma rento. Ei jännittäny enää yhtään. Testeissä oli piirrustustehtäviä, sama lappu annettiin kahteen kertaan (8 eri kuvioo, jotka mukaan ottaen piti piirtää jokin asia) ja toisella kerralla olikin jo vähän vaikeempaa keksiä mitä niistä oikein piirtäis.
Matemaattisia tehtäviä, mitä ei kerinny kaikkia tekeen. Mä oon surkee matikassa, mutta suht helpoilta ne tuntu (kai nyt, kun jätin vaikeet tekemättä ettei aikaa suotta kulu niitten pähkäilyyn) Stten oli päättelytehtäviä erilaisia. Kahteen sarjaan tais olla molempiin aikaa 5min ja yhteen missä oli kolme sivua kumminkin puolin tehtäviä, oli aikaa 15 min. Sitten piti kirjottaa tyhjälle paperille itestään jotain vapaalla tyylillä, mä kirjotin vähän kirjemäisesti ja kerroin itestäni, tähän aikaa 10 min.
Lopuks vielä oikein - väärin väittämiä, missä piti laittaa oikein vai väärin, sen mukaan mitä väite sopii omaan elämään/luonteeseen/toimintatapoihin yms.

Psykologin sekä opettajan haastattelu oli yhessä ja se mua kyllä vähän jännitti. Kai mä silti sain jotain järkevääkin suustani. Mulla ei vaan oo työkokemusta vanhuspuolelta, päiväkodista ainoostaan. En tiedä kuinka muut, siltä alalta kokemusta omaavat saa lisäpisteitä siitä.

Tiivis aikataulu tulee oleen, tällä viikolla ehkä saa tietää pääseekö kouluun ja se alkaiskin sitten 1.12. Iiiiks :D
Toisaalta mulle olis helpotus olla pääsemättä ja saada olla vielä hetken aikaa kotona, mutta kyllä mä sen alotan jos pääsen. Välillä toivon pääseväni ja välillä en, suurin syy tähän mielialan vaihteluun on sitten Pimun päiväkodin alotus, mikä tapahtuis nopeella temmolla.. Mutta eiköhän me siitä selvitä, mikäli se eteen tulee :)

10 kommenttia:

  1. Toivottavasti pääsisit kouluun! Ja voihan aloitusta aina lykätä, jos se alkaa kamalasti ahdistamaan. Meillä oli toimintaterapian pääsykokeet aika samanlaiset kuin nuo teidän! Psykologin haastattelu oli aivan kamala, se ei puhunut alkuun mitään ja aina käänsi kaikki omat sanomani negatiiviseen. Olin ihan varma, etten pääse sisään. Sen lisäksi oli vielä ryhmätehtävä, jossa piti savesta muotoilla ryhmässä esteetön asunto. :D Ilmeisesti hyvin meni, kun sisään pääsin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on työkkärin kautta alkava, niin en usko että tätä voi lykätä :( Mutta enköhän mä oo ihan aidon ilonen, jos pääsen, kun on vaan arkeen eka sopeuduttu :)

      Jee, no hyvin on sulla menny sitten :)

      Poista
  2. Iik, toivotaan parasta! :) Olisihan se hienoa, että saisit opiskelupaikan, kuten myös se että saisit sen vasta vaikka syksyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan :) Toi on tosiaan työkkärin kautta alkava, niin en usko että voi lykätä :/ luulen että se on vaan niin että joko alottaa tai jättää paikan ottamatta (mistä seuraa karenssi.)

      Poista
  3. Tsemppiä odotukseen, toivotaan (tai ei toivota) että pääset opiskelemaan :D
    T:Lähihoitaja

    VastaaPoista
  4. Toivotaan, että pääsisit :) Mua olisi houkuttanut aloittaa jossain nyt keväällä, mutta toisaalta kuitenkin syksyllä. Todella ristiriitaista :D Nyt en mihinkään keväällä kuitenkaan ole menossa joten ei tarvitse sitä enää miettiä...

    http://aitinaomanlainen.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  5. Oi, tsemppiä! Toivotaan parasta, kumpi se sit onkaan. Itekin olisin toivonut sitä huippua harjoittelupaikkaa, mutta toki puolensa tässäkin.. ehkä elämä jossain vaiheessa tuo eteen töidenkin suhteen jotain jne. :) Hetki kerralla.

    VastaaPoista