maanantai 17. maaliskuuta 2014

Naamat nettiin.

Tää aihe on mietityttäny mua paljon, varsinkin blogin puolella. Onko oikein pistää lapsen/lapsien kuvia nettiin, vieläkun lapset on niin pieniä ettei osaa ite sanoo puolesta eikä vastaan.

Mä alotin blogin kirjottamisen kun J oli pienempi. Kirjottelin siitä ihan nimellä, sekä laitoin kuvia. Kuvia missä näky myös kasvot selvästi.
Pimun syntymän jälkeen taisin muutaman postauksen tehä ja sen jälkeen blogi jäikin aika hiljaiseloon. Jossain vaiheessa poistin kaikki vanhat postaukset ja aattelin etten kerro lapsien nimiä enkä laita heistä naamakuvia nettiin.

Miksi näin?
Kovasti on ollu puhetta siitä kiusataanko lapsia siitä mitä esim. blogeissa äidit on kirjotellu ja siitä kuinka lapsista löytyy kuvia. Mä oon miettiny ja miettiny mutta jotenkin musta tuntuu että kiusaamiselle aihetta tästä blogista ei saa. Toisaalta lapset osaa olla hyvin julmia ja ala-asteella, kiusaamiselle ei todellakaan tarvi olla edes mitään syytä (tai eihän sille koskaan voi olla mitään oikeeta syytä mikä siihen oikeuttais) vaan kiusaamista tapahtuu mitä pienemmistäkin asioista.
Mä myös luulen että sitten kolmen vuoden päästä kun J on menossa kouluun, internetja muu digitaalisuus on vaan yleistyny enemmän ja enemmän, uusia juttuja tullut eikä ehkä oo ihme senkään vertaa mitä se voi vielä nykypäivänä olla jos jonkun kuva on netissä.

Mua eniten mietityttää se kopioiko joku mun lisäämiä kuvia ja väittäis niitä omiksi kuvikseen. Vesileima on tähän aika hyvä ratkasu, sekä myös se toiminto että blogista ei saa  kopioitua kuvia. Osaisko joku neuvoo mulle miten se tehään? Siis että kuvia ei sais kopioitua.

Jostain syystä muutenkin mietin vähän tarkemmin kuinka paljon meiän oikeeta elämää haluan täällä valottaa, täysin tuntemattomille ihmisille.
Lapsien nimiä en usko täällä paljastavani koskaan (ellen vahingossa kirjota nimillä) vaikka tossa kuva jutussa oonkin nyt välillä lipsunu, että muutamia naamakuva postauksia löytyy myös.

Facebookissa mulla kuitenkin on lasten kuvia, rajattuna ainoostaan kavereille. Kuitenkin jos oon merkinnyt jonkun muun samaan kuvaan, niin hänenkin kaverinsa näkee tän kyseisen kuvan... Tiedä sitten kuinka monta ihmistä on meidänkin lasten kuvia siellä nähnyt.
En koe kuitenkaan olevani super tarkka facebookin suhteen, jos joku lisää omasta+ meiän lapsesta kuvan en saa hepuleita tai käske poistamaan kuvaa. Tosin ainoot ketkä niin lisäis olis hyviä kavereita jotka tietää tän olevan ok.

Minkälaisia periaatteita teillä on netin ja lapsien kuvien suhteen? Saako muut lisätä esim. faceen teidän lapsesta kuvan vai ärsyttäiskö sellanen käytös?


15 kommenttia:

  1. Mäkin oon miettiny tätä tosi monesti. Kun ei tuo pieni ihminen voi vielä kertoa, haluaako itseään nettiin :/ Ja tulevaisuutta kun ei voi ennustaa että tuleeko kiusaamisia tai kopiointia tapahtumaan.... Mä en itse oo faceen laittanu yhtään kasvokuvaa Antonista mutta mun isä ja sisko ovat laittaneet ryhmäkuvia, joissa Anton on mukana. Ovat aina kysyneet multa ensin, onko tämä OK. Mitään noloa en noissa kuvissa ole nähnyt jotenka olen antanut luvan :)

    Mun puolesta kaikki tehköön oman harkintansa mukaisesti tämän asian. Sun blogikuvista oon tykänny hirmusesti :) Ne on tosi onnistuneita tilannekuvia, vaikka kasvoja ei näykkään. Kait se on vaan kuvaajasta kiinni, osaako ottaa onnistuneita kuvia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmanmuuta jokaisen oma päätös kuvien jakaminen, tähän kun ei yhtä oikeeta vastausta vaan oo. Kiva kuulla että oot tykänny, vaikka itestä ne tuntuu välillä tylsiltä kun tekis mieli laittaa joku super söpö naamakuva :D

      Poista
  2. http://blogihelppi.blogspot.fi/2012_08_01_archive.html Tuolla on ohjeet (:

    VastaaPoista
  3. Olen kirjoitellut ihan samasta aiheesta. :) Itse en ole laittanut pojasta naamakuvia blogiin ollenkaan, enkä puhu hänestä hänen oikealla etunimellään. Olen ajatellut ottaa varman päälle. En tiedä häiritseekö se lukijoita, mutta olen ajatellut, että ne keitä asia häiritsee, voivat siirtyä toisten blogien pariin. Tarkoituksena on kuitenkin muistiinpanojen tekeminen vauva-ajasta ja omista ajatuksista, sekä vertaistuki, ei tosiaankaan päästä Suomen ykkösbloggaajaksi. :)

    Minua itseäni ei häiritse ollenkaan se, ettei lapsen naamaa kuvissa näy eikä hänestä puhuta oikealla nimellä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama homma täällä, mitään super suurta blogia en edes tavottele, luulen että sellasessa olis vähän liikaa paineita mulle :D mua ei kans muitten blogeissa haittaa yhtään jos ei oo naamakuvia, jostain syystä oman blogin kohalla ne tuntuu välillä tylsiltä.

      Poista
    2. Aikalailla samoilla linjoilla, vaikka nyt halusinkin omalla nimelläni blogata. On vain on tuntunut pitkään siltä, että haluaisi kirjoittaa omalla nimellä. Mutta sitten varjopuolena juurikin se, että kuinka kirjoittaa vanhemmuudesta omala nimellä sotkematta siihen lapsia? :/

      Poista
    3. Joo kyllä on miettimistä ja pohtimista tässä asiassa :/

      Poista
  4. Mä en ite ainakaan aio Theosta kuvia nettiin laittaa ikinä. Mutta nimellä voin hänestä voin puhua.
    En myöskään halua, että kaverini lisäävät kuvia meidän pojasta nettiin. Tuntuu vain siltä, että koskaan ei tiedä, että mihin ne kuvat voivat päätyä...

    VastaaPoista
  5. Löysin tälläisen, toivottavasti tästä on jotain hyötyä :)
    http://koodikielella.blogspot.fi/2013/07/kuvien-kopiointiesto-2_23.html

    VastaaPoista
  6. Mun blogissa näkyy lasten kuvia ja samoin facessa. Niin kauan kun ongelmia ei ilmene uskallan jatkaa näin... Koululainen joka on nyt jo reilun 8v on niin helppo tunnistaa, joten hänestä en ole pahemmin kuvia julkaissut. :)

    Tässä olisi sulle ohjeet:
    http://blogihelppi.blogspot.fi/2012/08/kuvien-ja-sisallon-kopioinnin-seka.html

    VastaaPoista
  7. Kiitos ohjeista, täytyy perehtyä niihin kunhan pääsen ihan tietokoneelle ettei tarvi puhelimella kurkkia. Mä mietin sitäkin että pimu kun on vasta 11kk niin kuinka toden näköstä on että sitä edes koulussa niistä kuvista tunnistettais.. J:n varmasti vähän helpommin... Joo varmasti jos tulis jotain kuvien väärinkäyttöö yms tulis uusiks mietittyä, mutta toivottavasti ei tuu :)

    VastaaPoista
  8. Miun pitäisikin kirjoittaa aiheesta. Oikein hyvää pohdintaa ja pointteja siulla - palailen paremmalla ajalla asiaan!

    VastaaPoista